بلاگ

آبی کلاسیک، رنگ سال ۲۰۲۰ به انتخاب پنتون

شرکت پنتون، رنگ سال ۲۰۲۰ را آبی کلاسیک (۱۹-۴۰۵۲ Classic Blue) اعلام کرد. این رنگ برگرفته از آسمان آبی در شامگاه است که شباهت بسیاری به رنگ آبی سلطنتی دارد. در واقع آبی کلاسیک نماد آرامش، اعتماد و ثبات است که با ورود به یک عصر جدید، نیاز به توازن و تعادل است.

رنگ آبی یکی از رنگ‌ها مورد علاقه اکثر مردم در طول تاریخ بوده است، چرا که باعث ایجاد آرامش درونی می‌شود. روانشناسان بر این باورند که آبی رنگ صلح، شادی و زندگی است که در روحیه افراد تاثیر بسزایی می‌گذارد.
تاریخچه شرکت پنتون

پنتون (PANTONE ) نام شرکتی واقع در شهر کارلستات نیوجرسی است که در زمینه چاپ، تولید رنگ و رنگ شناسی در سراسر دنیا معتبر و مشهور است. این شرکت با بیش از ۴۰ سال سابقه، الهام بخش بسیاری از برندها، صنعت مد و فشن، طراحی داخلی و تولید بسیاری از لوازم و ابزار است.

در ابتدا این شرکت در سال ۱۹۵۰ به عنوان یک شرکت چاپ و تبلیغات مشغول به فعالیت شد. که شش سال بعد برادران هربرت به عنوان کارمند پاره وقت استخدام شدند. آنان نمی‌دانستند که با دانش شیمی خود می‌توانند انقلابی در تولید رنگ‌دانه و ساخت طیف رنگی ایجاد کنند. از این رو در سال ۱۹۶۳، برادران هربرت، این شرکت را خریداری کرده و نام پنتون (به معنای سیستم ترکیب رنگ‌ها درپرینتر) را برایش انتخاب کردند.

اکنون شرکت پنتون که در دنیا اعتبار دارد، یکی از عرضه‌کننده‌های مهم ابزار و نرم‌افزارهای اندازه‌گیری رنگ به شمار می‌آید. موسسان این شرکت، یعنی برادران هربرت، از دانش شیمی بهره‌مند بودند که از آن در تولید رنگ‌دانه‌ها استفاده می‌کردند.

شرکت پنتون، هر ساله پیش از آغاز سال جدید یک جلسه مخفی، در یک اتاق بدون رنگ با حضور نمایندگانش برگزار می‌شود. در واقع هیچ رنگی نباید در نگاه حاضرین جلسه باشد، چرا ممکن است در ذهن افراد تاثیر بگذارد. از این رو با در نظر گرفتن رنگ‌های منتخب سال‌های گذشته، رنگ مورد نظر را بررسی می‌کنند و یک رنگ به عنوان رنگ سال معرفی می‌شود تا طراحان لباس و معماران از این رنگ در کارهای خود بهره‌مند شوند.

طبق رسم ۲۰ سال گذشته در آخرین ماه میلادی یعنی دسامبر و پیش از آغاز سال نو میلادی، شرکت پنتون رنگ سال را معرفی می‌کند. امسال بر خلاف انتظار همگان که منتظر آبی پاستلی بودند، آبی کلاسیک برای سال ۲۰۲۰ معرفی شد که این مسئله یک تحول اساسی در انتخاب رنگ‌‌ها به شمار می‌آید.
رنگ سال‌های گذشته به انتخاب پنتون
رنگ سال
رنگ سال‌های گذشته

رنگ سال ۲۰۰۰: رنگ آبی نیلگون (cerulean )

رنگ سال ۲۰۰۱: صورتی پررنگ (fuchsia rose)

رنگ سال ۲۰۰۲: قرمز (True Red)

رنگ سال ۲۰۰۳: آبی آسمانی (Aqua Sky)

رنگ سال ۲۰۰۴: نارنجی (Tigerlily)

رنگ سال ۲۰۰۵: آبی فیروزه‌ای (Blue Turquoise)

رنگ سال ۲۰۰۶: ماسه‌ای (Sand Dollar)

رنگ سال ۲۰۰۷: آلبالویی (Chili Pepper)

رنگ سال ۲۰۰۸: آبی مایل به بنفش (Blue Iris)

رنگ سال ۲۰۰۹: زرد مایل به نارنجی (Mimosa)

رنگ سال ۲۰۱۰: فیروزه‌ای (Turquoise)

رنگ سال ۲۰۱۱: صورتی (Honeysuckle)

رنگ سال ۲۰۱۲: به رنگ نارنگی (tangerine tango)

رنگ سال ۲۰۱۳: سبز زمردی (Emerald)

رنگ سال ۲۰۱۴: بنفش کم رنگ (Radiant Orchid)

رنگ سال ۲۰۱۵: آجری مایل به قهوه‌ای (Marsala)

رنگ سال ۲۰۱۶: دو رنگ صورتی کوارتز (Rose Quartz) و یاسی (Serenity)

رنگ سال ۲۰۱۷: سبز چمنی (Greenery)

رنگ سال ۲۰۱۸: بنفش پررنگ (Ultra Violet)

رنگ سال ۲۰۱۹: مرجانی (Living Coral)

رنگ سال ۲۰۲۰: آبی کلاسیک (Classic Blue)

انتخاب این رنگ‌ها تاثیر بسزایی در فشن، طراحی لوازم خانه و تولید رنگ‌های لوازم آرایشی و بهداشتی داشته است. برای مثال در سال ۲۰۱۲ رنگ نارنگی-نارنجی در خط لوازم آرایش سِفورا (Sephora) مورد استفاده قرار گرفت.
آبی کلاسیک، رنگ اعتماد و ثبات

به گفته لاری پرسمن: «رنگ‌ها بیان‌کننده احساسات ما هستند و آبی کلاسیک نماد اعتماد و ثبات در زندگی است. در این برهه زمانی که به عصر جدیدی وارد می‌شویم، نیاز به توازن و تعادل بیشتری خواهیم داشت.»

شرکت پنتون پس از بررسی طیف متفاوت از رنگ‌ها، برای سال ۲۰۲۰، رنگ آبی کلاسیک که به گفته خودشان نماد اعتماد و ثبات است را انتخاب کرد. از این رو لاتریس آیزمن، مدیر اجرایی شرکت پنتون، رنگ آبی نفتی یا کلاسیک را نماد چشم‌انداز و ارتباطات تازه‌ای به روی دنیا معرفی کرد.

رنگ سال ۲۰۲۰ نه تنها در صنعت مد و فشن، بلکه در طراحی و تبلیغات تاثیر خواهد داشت، چرا که علاوه بر جلوه سلطنتی و جذابی که دارد، آرامش‌بخش است. رنگ آبی کلاسیک، همچون آسمان شباهنگام استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث افزایش خلاقیت می‌شود.
آبی کلاسیک با چه رنگی ترکیب می‌شود؟

رنگ آبی کلاسیک یک انتخاب بی‌نظیری است که از معجزات آغاز سال ۲۰۲۰ به شمار می‌آید. همان گونه که شرکت پنتون خود خاطر نشان می‌کند که این رنگ تحولی در آغاز یک دوره جدید است، باید منتظر طراحی چشم‌‌نواز برندهای مطرح دنیا باشید. این رنگ آسمان شامگاه را می‌توانید با رنگ‌های زیر ترکیب کنید و جادوی آن را در لباس و اطراف خود احساس کنید.
ترکیب رنگ آبی کلاسیک و آلبالویی

در ظاهر به نظرم می‌رسد رنگ آلبالویی و آبی کلاسیک در تضاد هستند. اما در سال‌های اخیر ترکیب رنگ‌های متضاد و مکمل مورد توجه بسیاری از طراحان و در نهایت علاقمندان به مد و فشن قرار گرفته است.

رنگ آلبالویی از رنگ‌های منتخب شرکت پنتون در سال ۲۰۰۷ بوده است که ترکیب این دو رنگ سلطنتی در فشن، بسیار چشمگیر خواهد بود.
ترکیب رنگ آبی کلاسیک و شتری

به نظر می‌رسد رنگ شتری یا قهوه‌ای کم‌رنگ با آبی کلاسیک هیچ‌گونه هماهنگی ندارند. اما در صورتی که هوشمندانه از این دو رنگ در استایل یا طراحی بهره‌مند شوید، تفاوت را با ترکیب رنگ‌های دیگر احساس خواهید کرد.

رنگ شتری یکی از رنگ‌های محبوب زمستان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بوده که در تهیه کت و پالتو توجه ویژه‌ای به این رنگ شده است. با خیال راحت از این رنگ در لباس‌های پاییزه و زمستانه استفاده کنید، چرا که رنگ شتری حتی در سال ۲۰۲۰ نیز خیال کم‌رنگ شدن ندارد.
ترکیب رنگ آبی کلاسیک و زرد
ترکیب رنگ آبی با سایر رنگ های مکمل
ترکیب رنگ آبی با سایر رنگ های مکمل

در طراحی برندهای مطرح دنیا، زرد خورشیدی یا لیمویی مورد استفاده در لباس‌های چهار فصل قرار گرفته است. این رنگ در سال‌های اخیر در گل‌های لباس‌های بهاری، دامن‌های خنک تابستانی، پیراهن‌های زرد پاییزه و کاپشن‌های زمستانه مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه ترکیب رنگ آبی و زرد، یک ترکیب زیبا و ثابت شده در صنعت مد است، اما ترکیب آبی کلاسیک و زرد یک درخشش خیره کننده است که زیبایی آن را نمی‌توان انکار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *